Evo malo za sve vlasnike dragice, a može poslužiti u kao crta vodilja svim vlasnicima renomiranih marki motocikla.
Kako povečati snagu motora i ujedno mu omogućiti maximalno iskorištenje performansi koje je proizvođač morao na uštrb raznih normi na neki način zaklati.
1. ISPUH
Svaki tvornički ispuh konstruiran je na način da na određenom broju okretaja ne prelazi zakonom određeni broj decibela.
Imamo tri mogučnosti (zavisno od financija) da to izvedemo i omogućimo da ispušni plinovi izlaze bez gušenja motora, a time dobivamo i nekoliko konja zavisno od modela kojek ćemo primjeniti.
Prvi model je modifikacija originalnog auspuha probijanjem pregrada. tu možemo dobiti max. 1-2 konja a zvuk varira dokle se ide. Osobno mi se takav pristup i zvuk ne sviđaju, a ujedno smo i uništili originale. (I ja sam se za*ebao)
Drugi model je home made proizvod ili proizvod kojeg izrađuju neki provjereni domaći meštri: nekad znaju biti cijenovno isti kao i u renomiranih proizvođača, a u zavisnosti od proizvođaća znaju biti približno isti kao i neki od renomiranih proizvođača. Dobije se 2-3 konja i zvuk kako se kome sviđa.
Nedostatak takvih proizvoda je što isti nisu testirani i što se rade prema ukusu kupca (promjer i dužina).
Treći model je proizvod renomiranih proizvođaća (cobra, vance&hines, hardcrome itd.)
Takvi topovi se izrađuju u dvije verzije: otvoreni (kroz koje se može viditi) i poluotvoreni - homologirani (koji imaju pregradu a i zvuk im je na nivou).
Zavisno od proizvođaća, imamo topove-cijevi i kompletne sa granama. Cijena varira od proizvoda do proizvoda, a sa istima se dobije 3-5 konja.
Bitna uloga za vrstu zvuka je sama konstrukcija topova (debljina stjenke i vrsta materijala svih komponenti, promjer bafflera, promjer vanjskog dijela i dužina).
Na temelju tih parametara kupac odabire model auspuha i vrstu zvuka kojeg želi.
Ja sam ljubitelj mesnatog zvuka sa dubokim basom, i tu su idealni kraći auspusi, većeg vanjskog promjera i promjera baflera barem 50mm.
Pretežno svi ti topovi imaju kao opciju poluotvorene baflere (ne db killere), neki čak dolaze tvornički poluotvoreni i kasnije se ugrađuje sportski-otvoreni baffler.
Kako se u zadnje vrijeme često spominju preglasni topovi, pribjegavamo raznoraznim db killerima da malo utišamo tutnjavu.
I za to ima lijeka, ali najbolje je uzeti ili napraviti kopiju onog što proizvođač radi za top koji je nama potreban. Noije dobro upustati se u eksperimentiranje pravljenja db killera jer vrlo vjerojatno se može desiti da ostanemo bez vune, a kasnije kad ih skinemo i bez zvuka kakav je prije bio.
Stoga OPREZ sa db killerima.
Nisam odmah naveo da je vuna jaaaaako bitna stavka u kvaliteti zvuka, te je sad navodim da joj dodam posebnu važnost.
Pretežno u otvorene topove ide vuna koja izgleda približno kao ona u štednjacima samo što je malo tvrđa.
Sama struktura-gustoća utječu na prigušenja i konačan zvuk.
U poluotvorene pretežno ide vuna žičana (slična onima koje možemo vidjeti za upotrebu u domačinstvu ili bravariji), od tankih isprepletenih niti.
Zašto žičana, kako u poluotvorenimtopovima plinovi prolaze kroz nju, postoji mala mogućnost da je izbaci van.
Kada bi vunu za otvorene stavili u poluotvorrene, nebi se dugo zadržala.
Važno je za napomenuti da kod otvorenih topova bez obzira dali je home-made ili proizvod renomiranog proizvođača, nije nužna rekalibracija karburatora (rejetting), ali ja je ipak preporučam. Nemam veliko iskustvo sa motorima koja imaju elektronsko ubrizgavanje, ali držim da je kod njega puno povoljnija situacija.
Nuspojava koja se dešava kod ugradnje otvorenih topova je backfire ili pucanje iz auspuha, ali o tome smo već dosta pisali. Potrebno je obogatiti smjesu na niskim okretajima (podešavanje smjese praznog hoda (PMS)
Ja sam osobno odabrao EU kopiju Vance&Hines classic topova, tj. topove Njemačke tvrtke SpeedPro, model Eagle. prezadovoljan sam sa kvalitetom i zvukom, a bogami su i skupi 800€. Po mom skromnom mišljenju i bolji od V&H. Jednom sam mjenjao vunu nakon 20tkm i bila je kao nova, sada je ponovo vračam jer ova koja je sad prešla 20tkm je u malo lošijem stanju,.
Razlog tome je malo življa vožnja.
OTVORENI FILTER:
Riječ-dvi o ugradnji samo otvorenog filtera u originalno kučište: dobra investicija, motor će življe raditi, a u kombinaciji sa dobrim topovima i rejettingom - promjenom elektronike možemo dobiti do 10 ks i dosta momenta. Potrebno podešavanje-fini tuning.
Ovdje ću biti kratak: ima ih more na tržištu, ali sam pristalica provjereno ispitanih.
Osobno sam odabrao Hypercharger i to prvenstveno radi izgleda, a to u principu rade svi. Izabrao sam model ProR koji mi se još više sviđa izgledom.
U principu Hypercharger dolazi sa diznama i uputama i nema mjesta falinkama. Samo polako i precizno i nema greške. Performanse se poboljšaju ali ne toliko koliko kod ostalih proizvođača.
Uz Hyper dobivamo dva seta dizni, ovisno dali su ugrađeni otvoreni ili poluotvorene topovi. Uz uvjet da imamo topove, dobitak je 12-15ks što uvelike zavisi od tunera koji ga na kraju uštimava.
Isto tako i uz ostale proizvođaće dobijete dizne i upute ili uputstvo što Vam treba.
Osobno sam pobornik svih onih proizvođaća koji u kompletu daju i dizne. To je jedan znak garancije, a ujedno je isti ispitan i testiran na modelu motora za koji ga kupujemo.
Hyper je po meni neka srednja klasa, ali raduje me što ga mogu ostaviti za izgled a naknadno ugraditi filtere direktno na gumene priključke karburatora. To je već druga priča.
Jedna napomena vlasnicima 1100tki, na modelima 2007 i mlađe koji imaju više elektronike, Hyper zna za*ebavati ali se da i to riješiti.
FINI TUNING-PODEŠAVANJE:
E to je ono čega sam se i sam bojao, ali strahu jednostavno nema mjesta.
Neću ići u širinu, ali diskusija se može proširiti.
Znak idealne podešenosti je da motor ravnomjerno vuće u svim pozicijama otvorenosti gasa.
Da tu nebi previše filozofirao i pisao, doli je grafički prikaz koji sam napravio.
U sva četiri režima otvorenosti gasa, svječice bi tribale biti boje tamnog pijeska.
kako to provjeriti da budemo sigurni.
Na ručici gasa odrediti pozicije, voziti motor 2-3km pod istim gasom, isključiti motor, stati, pustiti ga da se ohladi i skinuti-provjeriti svječice. Ako Vam to nije zgodno, Dyno stol će to napraviti umjesto Vas, a isto tako i fino podešavanje.
Ako boja svječice nije onakva kakva treba biti, na grafu gore odmah možete viditi u ćemu je problem i pristupiti otklanjanju.
Čitajući razne stručne forume, velik broj bikera preporuča štelanje na uho i kažu da je bolji i prcizniji od štelanja na Dyno stolu. Ja sam skeptik prema tim tvrdnjama, ali svoj sam poštelao na taj način, i šta je najinteresantnije, radi kao sat.
Podešavanje PMS je jako zeznuto i triba poseban alat. Isti sam sam napravio (slika drugom prilikom) odstupanje mu je od 0-5%, a to jednostavno golom rukom ne možete postići.
I da ne zaboravim na kraju, prilikom svakog skidanja karburatora, minjanja dizni .....OBAVEZNA sinhronizacija karburatora. Ovo vrijedi za motore koji imaju dva ili više karburatora.
Ja sam pobornik stare škole štelanja i zakona prirode i Fizike, a to je pomoću uređeja sa cijevi i tekućinom (Daska device) koja se upotrebljava naveliko u cijelom svijetu. Zašto nebi i ja. Tu triba biti oprezan da vakuum ne povuće tekućinu (to će se desiti kod raštelanih karburatora).
Sam princip štelanja je jako delikatan i precizan, i nebi išao u širinu, ali možemo o tome raspravljati.
Podešavanje se vrši pomoću vijka predviđenog za to uz uvjet da je motor zagrijan na radnu temperaturu, ventili podešeni i okretaji u praznom hodu kako nalaže manual.
Okretaji moraju biti što precizniji jer o njima uvelike ovisi preciznost podešavanja.
Tu je potrebna mirna i precizna ruka, naći taj hod na vijku i sve je gotovo za max. 5 minuta, i odma čujete da motor radi kako treba.
Jedna napomena svima sa zračnim hlađenje: imate vrimena max 3-4 minute da to obavite, ako niste, motor je prešao radnu temperaturu i nema šanse da ga uštelate, možete samo sve uprskati.
Rješenje je napraviti đir 2-3 km i nastaviti.
Ja sam svoj podesio sa Daska device i mogu reći da mi je rebalo 3-4 puta da to bude kako triba.
Na magninoj HONDI, slika dolje, puno lakše, brže i preciznije (hebiga, to je ipak Honda, vodeno hlađenje.........). Motor radi, tekučina ravnomjerna, pokazatelj idealne sinhronizacije.
Za uvjeriti se u preciznos, tj. kontrolu možebitnih propuštanja vakuma ili nejednake duljine crijeva i različitih promjera priključaka, uvik napravim kontrolno ispitivanje sa zamjenom pozicija crijeva. Šteta što nisma snimili i zvuk, drugačije je nego slika.....ali bit će vrimena i za to.
Još jedna važna napomena. saki motor je tvornički podešen po defoultu (PMS) i bez obzira bi isto trebalo prekontrolirati jer svaki je i tu malo zatvoren.
I na kraju, dali se sve to isplati, cijena je paprena, ali to su naši gušti.
Konkretno na svom motoru dobio sam bolje ubrzanje i veći okretni moment. Mirniji rad motora i puuuuuno bolji odaziv na otvaranje ručice gasa.
Koliko je to konja u konačnici? Pa dragica je tvorički oko 50 konja, virujem da sad ima po mojoj slobodnoj procjeni cca 20% više snage i okretnog momenta.
Potrošnja, max. 10% veča ili oko 5,2lit/100km. tu negdje.
Upozorenje:Tekst je informativnog karaktera i mog osobnog iskustva. Stoga Vas molim da ne ulazite u bilo kakve investicije i ne započinjete bilo kakvu radnju za koju niste sigurni da je možete obaviti.
Stoga se ograđujem od bilo kavih neželjenih posljedica koje mogu nastupiti nestručnim radom.
Lipo Vas pozdravljam.........see on the road.......
dragger
edit;
...da svi dragi članovi foruma, a i naši vjerni gosti portala, nebi mislili da smo neozbiljni, moram jedan mali segment ispraviti.
Kako sam u temi "MY bike" dodao zadnje viđenje i iskustvo sa Hyperchargerom, moram to i ovdje dodati.
Naime, nakon 1500km (ne manje ture od 100km) prevoženih sa Hyperom, mogu dodati i ispraviti potrošnju. Ona se kreće na brzini 80-100km a povremenu i na većim brzinama, od 4,8-5,2 l/100km. Čak mi se ćini u vjeren sam da je koji dec manja nego prije ugradnje hypera, rekalibracije karba i finog uštimavanja.